معلومات عمومی برای هموطنان ایکه تازه به امریکا میایند


Written by: Karim Fayez


:درین بخش راجع به این سوالات بحث می کنیم

1- آیا می توانيم بعد از اخذ ویزه مستقیماً بدون همکاری ای او ام به امریکا بیایيم و از کمک های دولت مستفید شویم؟
2- کدام ایالات برای زندگی بهتر است؟
3- چی مقدار پول نیاز است تا همراه خود داشته باشیم؟
4- قبل از سفر به طرف ایالات متحده امریکا به چی امادگی های ضرورت است تا در افغانستان تکمیل گردد؟
5- مشکلات در جریان سفر از میدان هوائی کابل الی ایالات متحده امریکا کدام ها ست؟
6- بعد از نشست و رسیدن به میدان هوائی در ایالات متحده امریکا کدام معلومات و اسناد را باید تکمیل تسلیم اداره مهاجرت امریکا کنیم؟
7- سفر از میدان هوایی مورد نظر در امریکا تا خانه تهیه شده به دوش کیست؟
8- کدام وسایل و لوازم خانه ضرورت اولی شماست که باید قبل از آمدن شما تهیه گردد؟
9- چگونه در خرید لوازم خانه صرفه جویی کنیم تا از مصارف گزاف جلوگیری کنیم؟
10- زندگی را چگونه آسان آغاز کنیم؟
11- مشکلات عمده بعد از رسیدن کدام هاست؟
12- چگونه می توانیم وظیفه خوبتر پیدا کنیم؟
13- بخاطر ادامه تحصیل چی باید کنیم؟
14- مراحل کوتاه و سهل تر برای ادغام و آغاز زندگی آسان در جامعه امریکا کدام هاست؟
15- خرید را بیشتر از کدام مارکیت ویا بازار کنیم؟
16- چی نوع موتر باید خرید؟
17- در امریکا کدام رشته ، پیشه یا مسلک برای خود کفائی و ساختن یک زندگی مرفه بهتر است؟


1- آیا می توانيم بعد از اخذ ویزه مستقیماً بدون همکاری ای او ام به امریکا بیایيم و از کمک های دولت مستفید شویم؟
بعد از دریافت ویزه شما می توانید که به ایالات متحده بدون همکاری آی او ام سفر کنید، اما تا زمانیکه ایجنسی یا موسسه مربوط و کارمند اجتماعی( Case worker) برای شما انتخاب نشده و خانه برای شما کرایه گرفته نشده، شما مجبورهستید با خویش و اقارب ویا هم در هوتل با مصرف خود برای مدت یک ده الی یکماه زندگی کنید، و برای مهاجرین تازه وارد اکثرا در امریکا حاضر به دادن خانه کرایی نیستند، پس بهتر است منتظر آی او ام باشید، ودر هر حالت شما مستحق دریافت کمک از دولت هستید.

2- کدام ایالات برای زندگی بهتر است؟
معیار برای انتخاب یک ایالت برای هر شخص فرق دارد و همچنان شرایط زندگی یک ایالات تا ایالت دیگر متفاوت است و هر ایالت خوبی های و کاستی های دارد و در مجموع برای زندگی معیاری های وجود دارند چون:
– شرایط آب و هوا
– فرصت های کاری
– زندگی و کرایه خانه ارزان ویا خرید خانه.
– کمک های ایالتی به مهاجرین تازه وارد.
– شرایط ادامه تعلیم و تحصیل و دریافت کمک های تحصیلی
– تنوع فرهنگی و روابط اجتماعی

ایالت کلفورنیا: از لحاظ آب و هوا، شرایط تعلیم و تنوع فرهنگی بنام ایالت طلائی یاد می شود اما نرخ زندگی، مواد غذایی، مواد سوخت و کرایه خانه بسیاربلند، خرید خانه با کمک دولت فدرال وجود نداشته و قیمت خانه 5 اطاقه با پرداخت ماهوار حد اقل 2000 دالر با فیصدی سود 4 الی 8 فیصد برای قرار داد 20 الی 30 سال شروع می شود. فرصت های کاری و نسبتا کمتری دارد. اما تکسی رانی (اوبر و لیفت) عاید بهتری نسبت به دیگر ایالات دارد و کمک های دولت هم متوسط است.
و جدول درسی کالج چهار سمستر در یک سال و منابع حمایت مالی از جانب دولت فدرال (به استثنای فیننشل اید) برای تحصیل بخاطر کثرت نفوس مهاجرین به مشکل قابل دسترس است. فیس درجه ماستری به طور متوسط برای ساکنین آن(ساکن یعنی شخصیکه یک سال در همان ایالت زندگی کرده و دارای ادرس راجیستر شده باشد) 20 هزار دالر است.

ایالت ویرجینیا: از لحاظ آب و هوا، تنوع فرهنگی و شرایط تحصیل بهتر است اما فرصت های کاری كمتر و نرخ زندگی وکرایه خانه بالا است. خرید خانه با کمک دولت فدرال در مناطق دور دست مانند ریچماند و نیو پورت نیوز وجود داشته و قیمت خانه 5 اطاقه با پرداخت ماهوار حد اقل 1200 دالر بدون سود یا هم با سود 1.5 فیصد برای قرار داد 20 الی 30 سال شروع می شود. و جدول درسی کالج دو سمستر در یک سال و منابع حمایت مالی از جانب دولت فدرال (به استثنای فیننشل اید) برای تحصیل بخاطر کثرت نفوس مهاجرین به مشکل قابل دسترس است. فیس درجه ماستری به طور متوسط برای ساکنین آن 20 هزار دالر است.

ایالت تکزاس: از لحاظ ، تنوع فرهنگی ، فرصت های کاری و ارزان بودن خانه متوسط می باشد.خرید خانه با کمک دولت فدرال وجود نداشته و قیمت خانه 5 اطاقه با پرداخت ماهوار حد اقل 1500 دالر با فیصدی سود 4 الی 8 فیصد برای قرار داد 20 الی 30 سال شروع می شود اما با داشتن شش ماه آب و هوای گرم و رطوبت وکمک های دولتی کمتر اکثرا مهاجرین به ایالات دیگر ازین ایالت نقل مکان می کنند. در میان شهر های تکزاس شهر آستین(مرکز) از هر لحاظ بهتر از دیگر شهر هاست و به ترتیب دالاس و سن انتونیو و در درجه اخیر هیوستن قرار دارد. و جدول درسی کالج ]سه سمستر(بغیر از سمستر یکماه تابستانی) در یک سال و منابع حمایت مالی از جانب دولت فدرال (به استثنای فیننشل اید) برای تحصیل بخاطر کثرت نفوس مهاجرین به مشکل قابل دسترس است.فیس درجه ماستری به طور متوسط برای ساکنین آن 20 هزار دالر است.

ایالت مرکزی (ایوا، نبراسکا، میزوری): از لحاظ ، فرصت های کاری و ارزان بودن کرایه خانه، مواد غذایی، بنزین و غیره از همه ایالت بهتر می باشد.خرید خانه با کمک دولت فدرال وجود دارد و قیمت خانه 5 اطاقه با پرداخت ماهوار حد اقل 700 الی 1100 دالر با فیصد سود 1 الی 2 فیصد برای قرار داد 20 الی 30 سال شروع می شود. شش ماه هوای سرد دارد و کمک های دولتی دوبرابر تکزاس و کلفورینا می باشد. باشنده گان این ایالات اکثرا سفید پوستان بوده و دارای تنوع فرهنگی کمتری می باشد.. در میان شهر های ان لینکولن، اوماها، دیمانیز، کنساس سیتی برای مهاجرین بهتر می باشد. و جدول درسی کالج چهار سمستر در یک سال و منابع حمایت مالی از جانب دولت فدرال ( برعلاوه فیننشل اید) برای تحصیل بخاطر کم بودن نفوس مهاجرین به اسانی قابل دسترس است.فیس درجه ماستری به طور متوسط برای ساکنین آن 15 هزار دالر است.

3- چی مقدار پول نیاز است تا همراه خود داشته باشیم؟
پول به همان حد نیاز است که بتوانی لوازم خانه و یک موتر خریداری کنید، اگر تصمیم تکسی رانی داشته باشید باید پول بیشتر در حدود 7 الی 10 هزار دالر همراه داشته باشید تا موتر مودل 2008 بالاتر بخرید تا مورد قبول شرکت تکسی (اوبر، لیفت ) باشد.

4- قبل از سفر به طرف ایالات متحده امریکا به چی امادگی های ضرورت است تا در افغانستان تکمیل گردد؟
قبل از سفر به ایالت متحده امریکا باید شهادتنامه مکتب و ترانسکریپت و دیپلوم فاکولته تان را تصدیق وزارت خارجه کرده همراه تان بیاورید، رانندگی را به طور کامل در کابل بیاموزید بخصوص برای خانم ها، با وجودیگه کورس های رایگان اموزش رانندگی برای مهاجرین درینجا وجود دارد ولی زمانگیر است بهتر است در کابل بیاموزید و اینجا زودتر جواز بدست میاورید. و همچنان به هر ایالت که مقصد تان است به گوگل سر بزنید و کتاب راهنمای رانندگی را دانلود کرده و مطالعه کنید مثلا بروید به گوگل و

.بنویسید(California Department of Motor Vehicles) بعدا Driver’s Manual Book را دانلود کنید.

.برای آموختن زبان انگلیسی قبل از آمدن به آمریکا، خود را در کلاس انگلیسی در افغانستان ثبت نام کنید

!بسیار مهم است قبل از آمدن به آمریکا، به خصوص برای زنان، زبان انگلیسی را یاد بگیرد


شما می توانید کتاب رانندگی کالیفرنیا را اینجا دانلود کنید

شما می توانید کتاب رانندگی ویرجینیا را اینجا دانلود کنید


5- مشکلات در جریان سفر از میدان هوائی کابل الی ایالات متحده امریکا کدام ها ست؟
مشکلات که شما در جریان سفر می داشته باشید، بیشتر آن در میدان هوائی کابل است، بخصوص در مورد آوردن بکس های بزرگ، شما اجازه بکس های بیشتر از وزن 20 کیلو را ندارید ( 40 کیلو باید در دو بکس تقسیم شود که ای او ام دایما با مسافرین از همین لحاظ با مشکلات مواجه است)، هرگاه پرواز شما مستقیما به یک میدان هوایی در امریکا باشد و پرواز داخلی در داخل امریکا نداشته باشید ( مثلا پرواز شما از دبی به میدان هوایی شیکاگو باشد) شما برای هر نفر حق انتقال 40 کیلو در بکس و 7 کیلو در دست دارید. در مجموع 47 کیلو را دارید و هرگاه شما پرواز داخلی در امریکا داشته باشید (مثلا اول از دبی به شیکاگو بعداً از شیکاگو به ویرجینیا پرواز داشتنه باشید) شما برای هر نفر حق انتقال 20 کیلو در بکس و 7 کیلو در دست در مجموع 27 کیلو را دارید.

6- بعد از نشست و رسیدن به میدان هوائی در ایالات متحده امریکا کدام معلومات و اسناد را باید تکمیل تسلیم اداره مهاجرت امریکا کنیم؟
بعد از رسیدن، در میدان هوائی در ایالات متحده از شما بسته صحی را که به دست تان است باید تسلیم کنید و بسته های صحی را باید داخل طیاره در بکس دستی با خود داشته باشید، و در صورتیکه آدرس شما تغیر کرده و متفاوت با ادرسی باشد که شما در فارم DS-260 درج کرده بودید باید موضوع را در میدان هوایی با مسؤلین آی او ام و یا مامورین شریک سازید تا گرین کارت واسناد تان به ادرس خود تان ارسال شود، در زمان خانه پری فارم خروج از میدان هرگه شما ذکر کنید که ما در یک فامیل بیشتر از ده هزار دالر داریم، شما را به بخش دیگری بخاطر ثبت پول تان راهنمائی می کنند و درصورت عدم گزارش و ذکر نکردن مقدار پول تان از میدان هوای بدون تاخیر خارج می شوید و موتر آی او ام در دروازه خروجی منتظر شما می باشد.

7- سفر از میدان هوایی مورد نظر در امریکا تا خانه تهیه شده به دوش کیست؟
هرگاه از طریق آی او ام سفر کنید، مسولیت انتقال شما از میدان الی خانه بدوش آی اوم است اما دوست ویا اقارب تان هم می تواند تا شما را انتقال دهد، و باید در مورد رسیدن شما دوست یا اقارب تان آمادگی قبلی داشته باشد.

8- کدام وسایل و لوازم خانه ضرورت اولی شماست که باید قبل از آمدن شما تهیه گردد؟
قبل از امدن شما به امریکا، ایجنسی مربوطه بعضی از لوازم مورد نیاز را از قبل تخت و چوکی و میز نان خوری و ظروف از پول ویلکم ( Welcome Money) خریداری می کند، اما در مورد خرید وسایل غیر لازم عجله نکنید، کوچ و چوکی را کوشش کنید خود تان خریداری کنید، اگر ایجنسی خریداری کند شاید 500 دالر تنها دو کوچ برای تان بخرد اما شما می تواند بهتر ویا همان دو کوچ را به صد دالر بخرید و و 400 دالر به جیب شما می ریزد. در مصارف هیچ وقت اصراف نکنید.

9- چگونه در خرید لوازم خانه صرفه جویی کنیم تا از مصارف گزاف جلوگیری کنیم؟
برای خرید لوازم خانه و مواد مورد ضرورت که شما به صورت جدی به ان نیاز دارید، کوشش کنید که از مارکیت های ارزان مثل والمارت خریداری کنید به خصوص مواد خوراکه را، وسایل برقی مثل اوتو، جاروب برقی و یا ماشینهای جوسر و کوکر را از مارکیت اجناس مستعمل Family Thrift, Flee Market, or Used items, Goodwill) بعد از امتحان خریداری کنید. یک اوتوی جدید در مارکیت 30 دالر است ولی مستعمل آن که شاید یک ماه بیشتر استفاده نشده باشد به 5 دالر در مارکیت وسایل استفاده شده پیدا میشه، و خریدار بعضی اجناس را از ویب سایت کنید، در سایت های گوگل شاپ، Google Shopping ، از سایت ایبی www.ebay.com امازونwww.amazone.com ، از سایت ویش www.wish.com رفته و کارت بانکی تان را و ارد کرده و به خود حساب باز کنید، بعضی از اجناس درین ویب سایت ها به دو دالر است اگر شما از مارکیت خریداری کنید از 10 الی 20 دالر می باشد.

برای پیدا کردن یک موقعیت دوکان مثلا والمارت فقط به گوگل مپ Google Maps بروید نام اش را بنویسید ویا هم گزینه مایک را کلیک کرده صدا کنید، گوگل مپ شما را رهنمائی می کند.
یک جنس در یک دوکان به یک دالر همان جنس در دوکان دیگر به 5 دالر و در دوکان سومی به 20 دالر است، بازار آزاد است دل هر که به هر قیمت فروخت، کنتورل قیمت ها وجود ندارد، پس کوشش کنید که ارزان ترین را پیدا کنید و بیشتر از خريداري آنلاین استفاده کنید.

10- زندگی را چگونه آسان آغاز کنیم؟
با دریافت نمبر تامین اجتماعی یا (Social Security Number) تان شما اجازه کار پیدا می کنید و بدون تاخیر باید کار را شروع کنید، کارمند اجتماعی مؤظف شما مسولیت پیدا کردن کار به شما را دارد و یا هم دوستان تان می تواند شمارا همکاری کند، منتظر پیدا کردن کار بهتر نباشید، و لو اگر ماستر هم باشید مجبور هستید از صفر شروع کنید، پولی که شما در شش ماه اول در جیب می ریزید تمام ذخیره می شوده و بعد از شش ماه کمک ها کم شده. و. یا هم مجبور می شوید که کرایه خانه، پول بیمه موتر، برق، اب ، موبایل، و غیره را خود تان بدوش بگیرید و بعد از شش ماه صاحب پول شدن دشوار است، زندگی را اسان بگیرید، اگر یک سال با زندگی امریکا عیار شدید زندگی بعد از ان اسان و اسانتر می شود، در خرچ و دخل تان همیشه متوجه باشید، د ر اخیر هر ماه عواید و مصارف تان را مقایسه کنید، کوشش کنید که مصارف تان کمتراز عاید تان شود، مثلا معاش یا عاید ماهوار یک فامیل 5 نفری 1500 دالر و مصارف ماهوار شان است 2360 ( پول خوراک 700 دالر +کرایه خانه 800 دالر + 80 دالر برق + 60 دالر آب + 100 دالر بیمه یک موتر+ 120 دالرتیل و مبلایل موتر 50 دالر بیل موبایل+ 110 دالر ماهوار تکت با پرداخت ای او ام+ 300 دالر مصارف لباس و پوشاک و غیره ) درینصورت از جمله این مصارف، 700 دالر خوراک را اگر دولت بدوش بگیرد و 1660 دالر را مجبور هستید خود تان پرداخت کنید، که نشان می دهد مصارف تان از عاید تان بیشتر است.

11- مشکلات عمده بعد از رسیدن کدام هاست؟
عمده ترین مشکلی ایکه که شما با آن مواجه می شوید نداشتن یک راهنمای درست است، اگردوست شما که به آدرس اش به امریکا می روید شمارا راهنمایی و همکاری درست نکند زندگی بسیار مشکل می شود، و مشکل دومی نداشتن موتر و یاد نداشتن زبان انگلیسی است. فرق نمی کند که زن باشی یا مرد باید حتما رانندگی را یاد داشته باشی در غیر آن زندگی بدون موتر در امریکا دشوار است. بعد از گرفتن نمبر تآمین اجتماعی یا سوشیل سکیورتی کوشش کنید که در اولین روز دنبال جواز رانندگی بگردید بعدش بروید دنبال کار یابی.
کسانیکه اطفال دارند باید به اوقات کاری تان را از ساعت 2 بعد از ظهر الی 10 شب (Second Shift) یا از 7 شب الی 6 صبح (Third Shift) بگیرید تا بتوانید به کار های فامیل تان رسیدگی کنید.فامیل های کلان ملاقات های بیشتری دارند و همیشه مصروف می باشند بنا امادگی داشته باشید.

12- چگونه می توانیم وظیفه خوبتر پیدا کنیم؟
بدون ادامه تحصیل و تعلیم ها ی مسلکی داشتن وظیفه خوبتر در امریکا دشوار است، پس بهتر است در روز اول که وارد امریکا می شوید در باره فرصت ها و پروگرام ها و کالج ها مختلف معلومات حاصل کنید، بخصوص در بخش شبکه، ای تی، حسابداری، نرسینگ، پروگرامینگ و غیره..سری به کالج بزنید و جویای معلومات شوید.

13- بخاطر ادامه تحصیل چی باید کنیم؟

برای ادامه تحصیل تمام مدارک و اسناد تان بخصوص شهادتنامه مکتب، ترانسکریپت و دیپلوم فاکولته را ترجمه و تصدیق وزارت خارجه کرده با خود بیاورید، انگلیسی شرط اول داخل شدن به کالج است اگر انگلیسی تان ضعیف باشد مجبور هستید انگلیسی تان را در طی یک یا چند سمستر تکمیل کرده وارد کالج یا یونیورستی شوید.

14- مراحل کوتاه و سهل تر برای ادغام و آغاز زندگی آسان در جامعه امریکا کدام هاست؟

مراحل آسان و کوتاه برای ادغام شدن در جوامع امریکایی، پذیرفتن اصل مساوات و انسان و انسانیت اولین معیار برای تآمین روابط اجتماعی با دیگر ان است که هر جدید الورود باید آنرا حفظ کند، بناً از غیرت افغانی و عرف و عنعنات تان یک جو کاسته و به همسر تان انگلیسی آموخته و مسئولیت های روزگار و زندگی را مساویانه تقسیم کنید، زندگی در امریکا با مفکوره های افغانستانی محال است. مثلا شما که در وظیفه هستید بگذارید همسر تان بعضی از مسئولیت های خورد و کوچک را انجام دهد، مکتب بردن و اوردن اطفال، بردن اطفل نزد داکتر بدون همکاری ترجمان، برای ادامع تحصیل رفتن به کالج و یا کورس های کوتاه مدت اموزشی ، در غیر آن مدغم شدن در جامعه امریکا بدون همکاری همسر تان محال است.

15- خرید را بیشتر از کدام مارکیت ویا بازار کنیم؟

خوراکه در فروشگاه های بزرک مثل والمارت و کروگر و غیره…نسبت به فروشکاه های کوچک مثل فروشگاه گوشت حلال مسلمانان (Halal Meats) ارزانتر و با کیفیت و تازه تر می باشد و غیر خوراکه در خریداری آنلاین بهتر است که بعد از باز نمودن حساب بانکی و گرفتن کارت بانکی می توانید انلاین خریداری کنید.
www.wish.com
www.ebay.com
www.amazon.com
www.alibaba.com

16- چی نوع موتر باید خرید؟

فامیل های که تعداد فامیل شان تا 5 است می توانند از موتر های 5 نفری استفاده کنند مثلا مودل تویوتا کورولا ویا تویوتا کامری وغیره ، فامیل هایکه تعداد فامیل شان از 5 نفر بیشتر باشد، دنبال موتر ون یا “مینی ون” باشند که بهتر است از نوع تویو تا سیانا، هوندا ادیسی ویا هم نیسان کویست باشد. ولی در هر حالت زمانیکه موتر می خرید، کوشش کنید که هدف استفاده از موتر صرف بخاطر سواری نباشد، بتوانید به چندین هدف استفاده کنید، اول استفاده خودتان دوم استفاده به منظور تکسی سوم استفاده به منظور توصیل مواد، پس بهتر است کوشش کنید مودل موتر از 2007 پائین ، ویا هم موتر تصادم شده یا سیل گرفته (Salvage, Rebuilt) نباشد. فریب کاری در امریکا هم زیاد است، اکثر موتر هایکه فروخته می شوند از بیرون پاک اما از داخل بی کاره هستند بخصوص در ویب سایت www.craiglist.com که ویب مشهور خرید و فروش موتر است، در گوگل نوشته کنید Craigslist Los Angeles که صرف موتر های فروشی که شما در همان شهر هستید به شما نشان داده می شود، و در آن از هر 10 موتر یک موتر ثابت می باشد، بناً زمانیکه موتر می خرید چند نکته را در نظر بگیرید، موتر سند اش پاک باشد، فروشنده ادرس اش معین و سند اقامت و تابعیت داشته و اجازه فروش موتر را داشته باشد، موتر مورد نظر را در ورکشاپ قبل از خرید معاینات عمومی کنید و از ثابت بودن، ترانسمیشن یا گیر بکس، انجین و تمامی داخل اش مطمین شوید. در غیر ان یک ساعت ترمیم موتر 100 دالر است، گاهی شده که برای بعضی از هموطنان تازه وارد ما ترمیم موتر بیشتر از قیمت موتر شده.

17- در امریکا کدام رشته ، پیشه یا مسلک برای خود کفائی و ساختن یک زندگی مرفه بهتر است؟
رشته های پروگرامینگ ، آی تی و بخش نیت ورکینگ، حسابداری ، سایبر سیکوریتی، نرسینگ و تکنولوجی طبی و یاهم فارمسی رشته های بهتر برای کاریابی سریع است، ولی پیشنهاد می کنم که اول باید یک ساله دنبال تصدیق نامه یک رشته باشید تا اولا یک کار یا شغل قناعت بخش پیدا کنید، بعد از اخذ تصدیق نامه یک ساله همان رشته را ادامه داده دو سال را تکمیل کنید که (Associate Degree) حساب شود و در ادامه کار تان بعداز تکمیل دوسال با تکمیل یک سال یا 18 ماه دیگر فارغ همان رشته با اخذ درجه لیسانس فارغ می شوید.


Special thanks to Karim Fayez for writing and sharing this useful information. Original source link: https://bit.ly/2QnfR9Z

For more blog posts, visit: AfghanRefugee.net/blog. Please share this post.


Post Your Comments